Enable JavaScript to ensure website accessibility

دستورالعمل به‌روزرسانی تارنما

تاریخ انتشارجمعه ۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب : ۳۹۰۲۸۷
هدف
هدف از این دستورالعمل ارائه روش و گردش کاری است که به‌روزرسانی محتویات و مستندات پرتال سازمان را به سادگی امکان‌پذیر و البته کاربردی و قابل اجرا نماید. به نحوی که ضمن رعایت محرمانگی در ارائه اطلاعات در جهت یکپارچه‌سازی اطلاعات و خدمات و تسهیل در ارائه آن تلاش شود.
 
حوزه کاربرد
کلیه بخش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران از جمله ادارات کل بنیاد شهید و امور ایثارگران در استان‌های سراسر کشور که وظیفه ورود و به‌روزرسانی اطلاعات سایت‌ها و زیر سایت‌ها را بر عهده دارند.
 
مسئول فرآیند حاضر
کمیته توسعه دولت الکترونیک مسئول تنظیم این فرآیند و به‌روزرسانی آن می‌باشد.
 
زمان اجرا
این فرآیند هر زمانی که یک واحد متولی درخواست ایجاد یک زیرسایت جدید داشته باشد و یا یک مسئول وب سایت بخواهد مطلبی به سایت و یا زیرسایت اینترنتی افزوده و یا آن را به روز رسانی کند اجرا می‌گردد.
 
خروجی فرایند
 • خروجی این فرآیند وجود وب سایت دقیق و به روز است.
 
مسئولیت‌ها
• مسئولیت اجرای این دستورالعمل بر عهده روابط عمومی و کلیه واحدهایی است که مسئولیت به روز رسانی بخش‌هایی از سایت و یا زیرسایت را دارند.
 
نقش‌ها
• نویسنده محتوا: فردی که مسئول ایجاد محتوا، ورود آن به سایت و یا سیستم مدیریت محتوا و به روز نگهداری آن می‌باشد.
• مدیر محتوای وب سایت: مسئول انتشار و مدیریت محتوای آنلاین
• تأیید کننده محتوا: مسئول بررسی صحت و دقت محتوای ایجادشده توسط نویسنده، هماهنگی آن با اهداف سایت و اعلام تذکرات لازم به نویسنده جهت ویرایش آن.
• تصویب کننده محتوا: اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی
• مالک محتوا: فرد یا مسئولیتی که مالک اطلاعات می‌باشد. شرح روش نکاتی که باید توسط رابطین پورتال رعایت شود، به شرح زیر می‌باشد. مهم‌ترین مواردی که در این سایت به‌روز می‌گردند عبارتند از:
۱. بخش گزارش
۲. بخش اخبار
۳. گزارش‌های تصویری
۴. قرار دادن بنرهای لازم جهت اطلاع‌رسانی مطالب مربوط به مناسبت‌های ملی و مذهبی و ...
۵. اطلاعیه‌ها، بخشنامه‌ها، قوانین و مقررات، دستورالعمل‌ها
۶. لینک سامانه‌ها
۷. میز خدمت الکترونیکی
۸. اطلاع رسانی ارائه خدمت
9. صفحات داخلی مربوط به معاونت‌ها و مدیریت‌ها
10. مناقصات و مزایدات ارسالی از واحدهای مربوطه
۱1. موارد کلی مرتبط با تارنما نکاتی که باید توسط رابطین تارنما رعایت شود:
 
۱- عنوان (Title): یک عنوان توصیفی شامل ۵ تا ۸ کلمه که کلمات کلیدی اصلی سایت شما را شامل باشند، انتخاب کنید. عنوان، اولین چیزی است که مردم با آن در موتورهای جستجو مواجه می‌شوند. توجه کنید که وجود کلمات فارسی با استاندارد یونیکد توسط موتور جستجوی گوگل شناسایی می‌شود. مهم‌ترین کلمات کلیدی سایت خود را در ابتدای عنوان سایت خود قرار دهید.
 
نکاتی که هنگام درج عنوان باید مدنظر بگیرید:
- شامل کلمات کلیدی محتوای مطلب باشد.
- از نظر گرامری جمله‌بندی آن درست باشد، فقط ترکیب کلمات نباشد.
- از کلماتی که توسط موتورها منع می‌شود استفاده نکنید.
- تگ ALT در هنگام درج عکس: هنگام درج عکس و لینک حتماً کادر مربوط به عنوان (title) را درج نمایید. این خصوصیت اجازه می‌دهد یک متن جایگزین مطالبتان شود تا اگر به هر دلیلی تصویرتان نمایش داده نشد متنی که در تگ alt گذاشته‌اید نمایش داده شود.
 
۲- توضیحات (Description tag): این توضیحات بین ۲۵ تا ۳۰ کلمه را شامل می‌شوند که در موتورهای جستجو اگر دقت کرده باشید در زیر URL نمایش داده می‌شود پس سعی کنید توضیحاتی را بنویسید که نشان دهنده محتوای سایت شما باشد.
 
۳- ارتباط متقابل موتورهای جستجو مخصوصاً گوگل به تعدد ارتباط‌‌ها به سایت شما حساس هستند و آن را در رتبه سایت شما اثر می‌دهند.
 
-یک صفحه لینک‌های مفید بسازید و به سایت‌های مشابه، سایت خود ارتباط دهید، مخصوصاً سایت‌هایی که در موتورهای جستجو رتبه خوبی دارند.
-از سایت‌های دیگر بخواهید که به سایت شما ارتباط دهند.
 
۴- درج کلمات کلیدی سایت (key words): موتورهای جستجو برای این بخش ارزش زیادی قائل هستند و در رتبه‌بندی سایت شما تأثیر دارد. کلمات کلیدی را با کاما از یکدیگر جدا کنید. با این روش در حداقل جا، امکان ترکیبات متنوعی از کلمات کلیدی سایت شما گنجانده خواهد شد.
- نسبت کلمات کلیدی به سایر کلمات در یک صفحه را چگالی یا تراکم کلمات کلیدی می‌نامند. مثلاً اگر شما ۱۰۰ کلمه در یک صفحه دارید و چهار عدد از آنها جزو کلمات کلیدی سایت شما هستند، چگالی کلمات کلیدی آن صفحه ۴ درصد است. سعی کنید که چگالی حداقل حدود ۳ تا ۲۰ درصد برای کلمات کلیدی مهم سایت خود را تنظیم کنید.
 
- کلمات کلیدی خود را ترکیبی انتخاب نمایید.
- کلماتی که حدس می‌زنید توسط موتورهای جستجو بیشتر جستجو می‌شوند را بنویسید.
- حتماً کلمات کلیدی را با کاراکتر، از هم جدا نمایید.
-کلمات کلیدی از متن همان صفحه انتخاب شود.
- عنوان صفحه خود را حتماً در کلمات کلیدی بنویسید.
 
5- ارتباط بین صفحات
- در صفحات محتوایی خود آن‌گونه کار کنید که کسی که به هر طریق وارد آن صفحه می‌شود نتواند خارج شود (مدت زمان حضور افراد را در سایت خود بالا ببرید).
- از لینک‌های داخل صفحه‌ای آن گونه استفاده کنید که بازدیدکننده سایت از دکمه‌های Back و Forward نرم افزار استفاده نکند.
 
6- نکات تبدیل فایل به PDF
یکی از راه‌های افزایش بازیابی اطلاعات مندرج در وب سایت توسط موتورهای کاوش، غنی کردن فایل‌های محتوا می‌باشد. محتواهای PDF که از فرمت‌های دیگر (مثل word، power point و ...) استخراج می‌گردد، بهتر است شرایط ذیل را دارا باشد:
۱- قبل از تبدیل فایل word به PDF از استاندارد بودن فونت‌های بکار رفته در فایل word اطمینان حاصل فرمایید.
۲- از نرم‌افزارهای استاندارد برای تبدیل فایل‌ها به PDF استفاده شود که قابلیت پشتیبانی از فونت‌های فارسی را داشته باشند.
۳- متن فایل‌های PDF با استفاده از ابزارهای جستجوی درون متنی نرم افزار Acrobat قابل جستجو باشد.
 
7- حجم فایل‌ها
فایل‌هایی که در سایت بارگذاری می‌شوند به صورت فشرده و حجمی حداکثر ۳۰ مگابایت داشته باشند.
 
8- از تگ‌های حتماً استفاده نمایید
 تگ h این امکان را به موتورهای جستجو می‌دهد که بهتر محتوای سایت شما را درک کنند. برای اعمال این خصوصیت متن صفحه خود را به ترتیب اهمیت از heading های CMS انتخاب نمایید.
- از تگ بیش از ۲ بار در یک صفحه استفاده نکنید. فقط برای تیترهای مهم استفاده شود.
- کل متن صفحه را در این تگ‌ها قرار ندهید، فقط برای تیترها و مطالب مهم استفاده کنید.
 
9- زبان
زبان اصلی کلیه درگاه‌ها زبان فارسی است. صفحه خانگی و صفحه ورودی اصلی، باید به زبان فارسی بارگذاری شود. در پورتال‌هایی که به‌صورت چند زبانه می‌باشند باید امکان تغییر زبان برای کاربران در تمامی صفحات فراهم شود.
 
10- قالب کلی نگارش متن
عنوان اصلی Tahoma ۱۴ B
عنوان فرعی Tahoma ۱۲ B
رنگ مطالب مشکی
متن پاراگراف‌ها Tahoma ۱۲
مطالب لیستی شماره دار و بدون شماره
ترازبندی متن Justify,Direction:RTL
متون انگلیسی Time New Roman ۱۴
 

دستورالعمل به‌روز رسانی پایگاه اطلاع‌رسانی ایثار(لطفا کلیک کنید)